In een nieuwsbrief van Hotelmarketing.com is onlangs een stuk gepubliceerd wat het perspectief van Social Media voor hotels volgens Richard Walsh, VP Commingle by Lodging Interactive, is.

Inleiding van het artikel staat hieronder, een herkenbaar geluid.
Social Media word met de dag commerciëler.
Het aantal hotels op Facebook en Twitter groeit elke dag. De uitdaging voor alle hotels is met name, om met hun gasten in dialoog te treden, hen te faciliteren en aanmoedigen om hun mening te kunnen geven over het hotel en dit ook te delen met hun sociale netwerk.

In het kort worden de volgende tips gegeven, namelijk:
Profileer je hotel in zijn geheel; wie ben je als hotel, wat zijn je interesses, wat raadt je jouw gasten aan, wat vindt er plaats in en vooral rondom je hotel.
Ga de dialoog aan met je gasten, achterhaal wat hun interesses zijn en wanneer je deze met hen deelt, laat dit dan ook weten.
Hou het open, doch exclusief. Zorg ervoor dat je de dialoog openhoud, luister en geef je mening en mocht je een aanbieding doen, zorg er dan voor dat het wel echt exclusief is voor je sociale netwerk.
Wees consistent in het onderhouden van je relaties binnen de sociale netwerken, zoals je dat ook met je privé netwerk doet, onderhoud je online profielen dus.
Stel jezelf kwetsbaar op door conversaties transparant te houden en wees daardoor toegankelijk.
En onthoud: Hoe vaker men positief over je spreekt, des te beter is dit ook voor je online vindbaarheid.

Veel hotels hebben moeite met het implementeren van deze nieuwe werkzaamheden in het huidige takenpakket van de collega’s. Vaak word er gezegd dat het veel tijd kost en dat het nog niet echt iets oplevert.
Op korte termijn is dit nog niet zichtbaar, maar op lange termijn zullen de resultaten voor zichzelf spreken.
Dus start nu en heb gedurende de tijd profijt.

Verder geeft Richard aan dat Social Media geen hype is, het niet zal verdwijnen en dat het steeds noodzakelijker zal worden om te participeren. Tevens benadrukt hij dat de kwaliteit van de geboden services steeds belangrijker word. Dit komt met name doordat de meningen van gasten een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de besluitvorming.
Dit bleek reeds uit een rapport wat in 2007 werd gepubliceerd op FrankWatching. Andere onderzoeken bekrachtigen dit ook.

Mond-tot-mond reclame is en blijft de beste reclame.

Mocht je nu willen weten hoe je dit kunt doen of je heb je andere ideeën m.b.t. dit onderwerp?
Neem dan contact op met mij, door een e-mail te sturen naar alex@nolinea.nl.
Laten we het samen mogelijk maken.

Vraag jij je nu nog steeds af of Social Media voor jou ook echt nodig is?
Kijk dan naar onderstaand filmpje.

Alex Matatula
NoLinea Marketing
Facebook
Linkedin

Op dit moment zijn wij bezig met het opzetten van een Social Media strategie voor Hotel V, wil je zien hoe dit er uit gaat zien, hou dan Hotel V in de gaten.

Voor het volledige stuk kun je kijken op Hotelmarketing.com