Jaja, daar is ie dan, Deel 3 van 3…

In deel 1 heb ik toegelicht wat Social Media zijn en haar kenmerken.
Kenmerken als Transparantie, Profilering, Relevantie en Relaties heb ik nader toegelicht aan de hand van een aantal situatieschetsen.

In deel 2 heb ik onderstaande kenmerken toegelicht en hier en daar wat tips gegeven:
Open houding, Kwetsbaarheid & Weerbaarheid, Persoonlijke aanpak, Ambassadeurschap, mond-tot-mond reclame (buzz en/of word of mouth) en Socialer gedrag

In dit laatste gedeelte ga ik nader in op de volgende kenmerken:
– SEO (Zoekmachine Optimalisatie – Search Engine Optimization)
– Crowdsourcing (creatie door aanbieder en afnemer)
– User-Generated Content (door gebruiker gecreëerde content)
– Meetbaarheid
– De Dialoog

SEO (ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE)

Social Media SEO

SEO door gebruik van Social Media, Hoe?Zo!

Search Engine Optimalisatie heeft te maken met de volgende factoren, dat wil zeggen Google optimalisatie.
Hoe je dit kunt doen kun je overal op het web vinden. Klik hier voor een voorbeeld.

Er zijn ook tal van specialisten op dit gebied, zij hebben zeker een toegevoegde waarde.
Met name vanwege de technologische kennis die zij hebben m.b.t. de opbouw van je website.

Nu is een van de belangrijkste zaken, naast alle technische oplossingen, je content en de relevantie (ja, daar is ie weer!) hiervan.

Foto’s filmpjes, tweets, blogs, webteksten, muziek etc. is allemaal te taggen (te voorzien van relevante zoekwoorden) en te linken naar je website of naar een andere plek waar een conversie kan plaatsvinden.
Denk bijvoorbeeld aan een mailto link of een terugbelknop.

Meer informatie hierover kun je vrijwel overal op het Internet vinden, maar een van mijn bronnen is Mashable, klik hier om te zien hoe zij er tegenaan kijken.

Om het een en ander te verduidelijken hieronder een case.

Situatie
Je bent een hotel in Amsterdam. In het hotel vinden maandelijks terugkerende evenementen plaats.
Tijdens deze evenementen worden filmpjes, foto’s en geluidsopnames gemaakt. Deze worden nu gepost op je website. Je hebt een duidelijke domeinnaam, bijvoorbeeld http://hotelv.nl.
Goede naam aangezien er in de domeinnaam je voornaamste business is verwerkt.

Toch weten mensen je website niet goed te vinden en scoort het niet hoog in Google wanneer je zoekt naar bijvoorbeeld “Hotel Amsterdam”.

Uitdaging
Organisch hoger scoren in Google met je website op de zoekterm “Hotel Amsterdam”.

Acties
Zet bijvoorbeeld een Blog, Flickr, Youtube, Facebook en Soundcloud account op en zorg dat alle posts getagd worden met de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.
Denk hierbij aan zoektermen als “Hotel Amsterdam”, “HotelV”, “Hotel”, “Amsterdam” en “Hotels”.

Resultaten
Doordat je op verschillende plekken online benadrukt dat er in je hotel in Amsterdam evenementen plaatsvinden bouw je allerlei links naar je website. Je koppelt relevante content aan je website waardoor deze beter scoort.

Ook bij SEO draait het dus om de relevantie en de inhoud van content.

De inhoud van de content wordt tegenwoordig niet alleen nog maar door de aanbieder gecreëerd, er zijn ook voorbeelden van Crowdsourcing en User-Generated Content.

CROWDSOURCING (CREATIE DOOR AANBIEDER EN AFNEMER)
Wellicht het meest bekende voorbeeld van Crowdsourcing is Wikipedia.
Deze online encyclopedie is samengesteld door ons. Zowel aanbieder (oprichters van Wikipedia) als afnemers (wij mensen die op zoek zijn naar feitelijke informatie). De grap is dat ook wij content kunnen schrijven, natuurlijk wordt dit wel getoetst, maar het is feitelijk mogelijk en gebeurt ook op grote schaal.

Crowdsourcing

CROWDSOURCING (CREATIE DOOR AANBIEDER EN AFNEMER)

Nu is het niet mijn voorstel om een vergelijkbare site op te zetten, maar wel om het principe toe te passen.

Voorbeeld!

Jij bent een eigenaar van een sportschool en wil graag een campagne opzetten ter promotie van de Zumba lessen. Nu kun je natuurlijk gebruik maken van de promotie materialen die Zumba levert, maar daarnaast kun je ook een voorstel schrijven en deze voorleggen aan een aantal van de meest fanatieke leden van je sportschool en hen vragen dit kritisch te lezen en het aan te vullen en wellicht om te schrijven naar hun wensen. Hiervoor beloon je hen door hen bijvoorbeeld twee maanden de helft van hun contributie te laten betalen.

Wat je hiermee kunt bereiken is het volgende:
1. Een promotiecampagne gecreëerd samen met de gebruikers en geschreven naar hun wensen.
2. Betrokkenheid bij de leden van je sportschool.
3. Tevreden leden.
4. Ambassadeurs.
5. Buzz rondom je sportschool en je nieuwe product.

Dit voorbeeld is toe te passen op verschillende branches, maar het draait om het principe.
En is daarom ook in geheel andere vormen te gieten.

Crowdsourcing

Een stapje verder kan ook, maar dan spreken we over User-Generated Content.

USER-GENERATED CONTENT (DOOR GEBRUIKER GECREËERDE CONTENT)

Als je echt hot bent zullen er ook gebruikers zijn die vanuit zichzelf content maken die van invloed zijn op hetgeen jij bied. Dit is de zogenaamde user-generated content.
Veel beter dan dit kun je het eigenlijk niet krijgen. Mits het natuurlijk positieve content is.

User Generated Content

USER-GENERATED CONTENT (DOOR GEBRUIKER GECREËERDE CONTENT)

Deze content is o.a. zo krachtig om de volgende redenen:
1. Mensen hebben over het algemeen al hun eigen bronnen waar ze nieuws vandaan halen en weten dit goed te vinden. Een nieuwe bron met hetzelfde geluid wordt gezien als waste en overload. Tenzij het natuurlijk sneller, goedkoper en origineler is.
2. Mensen willen zichzelf steeds meer laten gelden, zelfexpressie.
Ze willen invloed op het nieuws en participeren in discussies, ze staan steeds grager in de spotlights.
3. Het publiceren van een blog, een status, de weergave van hun foto’s, geeft hen het gevoel dat hun know how en ervaringen waardevol zijn.
4. Mensen willen als gelijke worden behandeld en bijvoorbeeld met politici in gesprek gaan.

Zo zijn er nog een aantal zaken te benoemen waarom mensen graag content willen maken.
Wat je hiermee kunt doen, is zorgen dat je het mensen makkelijk maakt content te maken.
Geef hen bijvoorbeeld toestemming om foto’s te maken op jouw locatie, maar vraag hen wel deze ook te posten op een virtuele plek die jij hebt gecreëerd. Vraag hen ook de foto te taggen.

Ga zelf op zoek naar user-generated content die betrekking heeft op jou of jouw organisatie.
Spoor mensen aan filmpjes, foto’s of reviews te maken.

Voor meer informatie m.b.t. user-generated content verwijs ik je naar de volgende website… Frankwatching

MEETBAARHEID

Meten is weten!

Online zijn de mogelijkheden hiertoe goed vertegenwoordigd.
Dit in tegenstelling tot offline campagnes, deze zijn niet gemakkelijk te meten (lees: “zeer prijzig”).
Wat ik belangrijk vind, is dat je weet wat je wilt meten.
Om dit te achterhalen moet je eerst je doelstellingen helder hebben.
En dus je strategie hebben geformuleerd.

Hieronder een voorbeeld van wat je zou willen meten en hoe dit dan aangepakt kan worden.

Situatie
Je hebt een schoenenwinkel in Utrecht en verkoopt verschillende merken schoenen en complimenterende producten.

Uitdaging
Graag wil je weten of er online gesproken word over je winkel en de producten die je verkoopt.
En wat de verschillende meningen zijn over je winkel.

Actie
Surf naar http://www.google.nl/alerts en stel daar het zoekwoord in.
In dit geval de naam van je winkel. En als je specifieke informatie wilt over een bepaald merk schoenen welke je verkoopt, dan vul je hier twee woorden in. De naam van je winkel en het schoenenmerk.

Resultaten
Marktinformatie – Je wordt nu periodiek, als er iets gebeurd, elke dag of een keer per week op de hoogte gesteld per e-mail. Hierin zie je waar de bijdrage staat, wat er wordt gezegd en door wie.
Deze informatie kun je gebruiken om je doelstellingen te behalen.

Relaties verdiepen – Aangezien je nu ziet wie er online praten over je winkel en de producten die je verkoopt kun je deze relaties uitdiepen. Je kunt deze personen benaderen en bedanken voor zijn/haar bijdrage.
Mocht het nou een negatieve bijdrage zijn kun je deze personen ook benaderen en vragen waarom zij ontevreden zijn, dit kan de relatie alleen maar versterken.

Last but certainly not least: De Dialoog!

DE DIALOOG!

Het ligt in mijn aard, en ik vind het heerlijk om aan te gaan en volgens mij heeft de dialoog o.a. de volgende kenmerken:
– Is een verrijking voor iedereen
– Is het begin van een samenwerking
– Is een ongoing process
– Is verrassend
– Zorgt voor verdieping
– Zorgt voor duidelijkheid
– Versterkt een relatie
– Zorgt voor ontwikkeling
– Werkt analyserend
– Houdt je scherp
– Heeft de toekomst!

Hoe ga ik de dialoog aan?

Hoe ga ik de dialoog aan?

Kortom volgens mij is de dialoog de sleutel tot succes.

Dialoog

De dialoog leidt tot een oplossing

CONCLUSIES
Nu ik alle punten heb toegelicht die volgens mij worden teweeggebracht door o.a. Social Media, kan ik de volgende conclusies trekken, namelijk:
1. Zorg dat je in ieder geval weet wat Social Media inhoud
2. Onderzoek de mogelijke voordelen van Social Media voor jou of jouw organisatie
3. Leg het naast je huidige Marketing & Communicatie strategie
4. Formuleer doelstellingen, zodat je weet wat je marketing inspanningen moeten opleveren
5. Maak een bewuste keuze het te implementeren of niet
6. Bepaal hoe je het gaat implementeren
7. Kies een geschikte specialist om dit allemaal in goede banen te leiden

Ik ben erg nieuwsgierig, dus ik ben erg benieuwd naar jullie feedback…

Laten we de dialoog beginnen!