Naar mijn mening moeten technologische ontwikkelingen ervoor zorgen dat mensen elkaar fysiek kunnen ontmoeten.
Dus van Online naar Offline. Dit geldt in ieder geval voor applicaties als FourSquare en Feest.je.
Sinds kort is er een nieuwe, Nederlandse, variant op Foursquare, namelijk Feest.je.
Beide applicaties hebben als doel om mensen dichterbij elkaar te brengen door gebruik van online applicaties.
Het principe is vrij simpel, namelijk:
1. Je maakt een profiel aan
2. Je “checkt in” een locatie, bijvoorbeeld een restaurant, hotel, club, museum, theater, winkel of een andere (openbare) plek waar je samen kunt komen
3. Je geeft wanneer gewenst een oordeel over de plek
1. Maak een profiel aan…
Het aanmaken van een profiel gaat tot op heden het gemakkelijkst via de website van Feest.je.
Je kunt hier een foto/afbeelding/logo (avatar) toevoegen aan je profiel en ook kun je hier aangeven welke sociale profielen je hier direct wilt koppelen.
Beide applicaties zijn locatie-gebaseerd, dit is een zeer krachtige manier van het gebruik maken van mobiele applicaties. Het is real time en persoonlijk.
Feest.je is heel duidelijk nog in de opstartfase.
Koppelingen met Hyves, Foursquare en Facebook werken nog niet (optimaal), wel is de koppeling met Twitter reeds goed werkend.
Zodra het werkt is het erg sterk is dat sociale netwerken direct gekoppeld zijn aan dergelijke applicaties, dit zorgt ervoor dat je dus met eenmaal inchecken direct een status update doet.
Feest.je heeft een database met meer dan 50.000 locaties, staat jouw favoriete locatie er niet tussen, dan kun je deze zelf toevoegen. NB. Dit werkt nog niet geheel vlekkeloos.
Voordelen voor gebruikers
– Kom sneller in contact met je sociale netwerk
– Gratis deelname
– Vrijblijvend
Nadelen voor gebruikers
– Privacy, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat, weet iedereen dit, ook mensen die kwaad willen (inbrekers)
Ook hebben FourSquare en Feest.je voordelen voor uitbaters van locaties, namelijk:
– Inzicht in de populariteit van je locatie
– Inzicht in bezoekers van je locatie
– Mogelijkheid tot het opzetten van beloningssysteem binnen dit nieuwe kanaal
Nadelen voor uitbaters
– Blootlegging van de kwaliteit van producten/service
– Extra tijd en energie voor het managen van dit nieuwe kanaal
Conclusies
Er zit veel potentie in dergelijke locatie-gebaseerde mobiele applicaties, mits het goed werkt.
Daarnaast is het belangrijk dat alle gebruikers, zowel consumenten en producenten er actief mee gaan werken.
Ben je een spot-eigenaar luister dan naar wat er wordt gezegd over je spot.
Het beloningssysteem is een leuke bijkomstigheid, je kunt Koning/Mayor worden van een locatie.
Als locatie kun je naast de beloning die de applicatie uitreikt, zelf ook een extra beloning uitreiken.
Wie weet wat de toekomst ons nog meer gaat brengen…
Feedback
Heb je zelf ook ervaring met Foursquare of Feest.je, laat dan weten hoe jouw ervaring is.
Aardig artikel, voornamelijk voor mensen die nog geen idee hebben wat er zich allemaal afspeelt in het location based wereldje.
Foursquare gebruikte ik al een tijdje. Sinds feest.je online is ben ik overgestapt. Voornaamste reden is dat het lokaal is en dus veel meer aanknopingspunten en potentie heeft dan foursquare, althans in Nederland dan.
Simpele dingen zoals het koppelen met de WWW van hyves maakt deze LBS aantrekkelijker voor mij dan de competitie.
Ik ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke “feestje” concept, wat op dit moment nog niet beschikbaar is. Als dat goed uitgewerkt wordt is er een aardige kans dat het gaat aanslaan bij het grote publiek.
Hey Wouter,
Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad ook geschreven voor een ieder die echt nog geen idee heeft van het bestaan van dit soort applicaties.
Ben het met je eens dat Feest.je een goede slagingskans heeft in Nederland, mits het goed werkt.
Groet,
Alex