Onlangs is er op de Linkedin Groep van Misset Horeca een discussie gestart met betrekking tot het al dan niet “gratis” aanbieden van WIFI in hotels, restaurants, café’s etc.

De meningen zijn verdeeld, maar de meeste mensen binnen deze Linkedin Groep zijn van mening dat het “gratis” aangeboden dient te worden. Dat het een onderdeel is van de geboden service en hiermee de service dus verhoogd wordt. Ik heb hier dezelfde mening over, wat mij betreft mag in geheel Nederland “gratis” WIFI worden aangeboden.

TEGEN
Een aspect wat genoemd wordt door de degene die pleiten voor betaald WIFI, is dat gebruikers van Internet binnen een horecagelegenheid veel waarde hechten aan de kwaliteit van de verbinding en dat hier direct betaald voor moet worden.

Verder wordt er ook gesteld dat de meeste zakelijke gasten in hotels de kosten voor Internet kunnen declareren bij hun werkgever, ook al zou dit waar zijn, dan geldt dit niet voor de steeds groter groeiende groep ZZP’ers.

Een ander aspect wat wordt genoemd is dat er in horecagelegenheden waar “gratis” WIFI wordt aangeboden, veel mensen met hun laptop zitten te werken en dan uren teren op een kopje koffie. Dat is best vervelend, maar is ook zeker wel iets op te bedenken door de creatieve ondernemer lijkt mij.

De vragen die bij mij rijzen zijn:
– Zou deze gast er ook zitten als er geen “gratis” WIFI zou worden aangeboden?
– Stoot het andere gasten ook echt af?

VOOR
De reden dat ik nu al meerdere malen gratis tussen “-aanhalingstekens heb gezet is om dat ik zelf ook wel weet dat niets gratis is. Wel ben ik van mening dat elke horecaondernemer zichzelf echt moet gaan afvragen of het leveren van “gratis” WIFI in hun etablissement niet een goede investering zou zijn.

Verhoogde service (door deze extra dienst) zou kunnen leiden tot verschillende voordelen, namelijk:
– Meer gasten, door een drempel minder
– Meer tevreden gasten
– Hogere besteding door gasten, doordat zij langer in het etablissement verblijven
– Vergroten van de kans dat er gesproken wordt over je etablissement binnen Social Media (bijvoorbeeld via Foursquare, Gowalla en/of Feest.je)
– Op dit moment nog een voorsprong op de concullega’s, die dit niet leveren

Deze voordelen zullen op termijn kunnen leiden tot een ander (terug-)verdienmodel voor de horecaondernemer.
Ik zou zeggen zie het als een investering, gelijk aan de tafels en stoelen die je hebt staan.

Kwaliteit van de verbinding en prijs moet natuurlijk in verhouding zijn.
Maak een duidelijke kosten en baten analyse en neem het op in je investeringsbegroting.

Ben erg benieuwd naar jullie mening!

Gratis WIFI spot

Gratis WIFI wel of niet?