In een artikel wat vandaag is verschenen op de website van EMERCE wordt vermeld dat marketeers de gebruikersverantwoordelijkheid, m.b.t. privacy, volledig neerleggen bij de gebruikers, wij dus.

Nu ben ik zelf een gebruiker en marketeer, en naar mijn mening is hetgeen wat publiek gedeeld wordt ook publiek goed.
Dat wil zeggen, als een van mijn Facebook/Hyves/Twitter/YouTube-vrienden iets met mij deelt, ben ik van mening dat ik hiermee binnen onze relatie iets mag doen.

Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de community’s die ik manage voor een aantal van mijn klanten. De relaties die daar zijn opgebouwd worden onderhouden door het voeren van dialogen. Dit houdt in dat er heen en weer content met elkaar gedeeld wordt. Dit kunnen vragen, opmerkingen, reacties, filmpjes, muziek etc. zijn.

Kortom het zijn zaken die we met elkaar delen, zaken die ons beide interesseert en dus relevant zijn voor ons beide.
En zolang het relevant is, zie ik niet in dat je hiervan geen “gebruik” zou mogen maken.

Voorbeeld
Onlangs heb ik voor een klant de online promotie gedaan van een aantal theatervoorstellingen.
De promotie die ik heb verzorgd is voornamelijk verlopen binnen Hyves, Facebook en Twitter (en een aantal blogs).
Hierbij heb ik zeer dankbaar gebruik gemaakt van de gedeelde interesses van de reeds bestaande relaties binnen de Social Media community’s die dit theater heeft opgebouwd. Binnen de community’s ben ik op zoek gegaan naar de personen die het meeste hebben met dit type theatervoorstellingen en heb hen persoonlijk benaderd (weliswaar online).
Dit kon ik doen, omdat ik beschikking had/heb tot de gedeelde gegevens als vriend zijnde. De reacties van de benaderde vrienden waren zeer positief, omdat het echt iets was wat hun interesse had. Het was relevant.

Daarnaast heb ik ook binnen zowel Hyves als Facebook betaalde bannercampagnes gevoerd, hierbij ook getarged op gedeelde interesses. Dit zou niet mogelijk zijn geweest wanneer “de gebruikers” deze informatie niet zou hebben gedeeld.
De advertenties werden dus ook getoond aan personen die dit type voorstellingen interessant vinden. Het was wederom relevant.

Conclusie
Wat mij betreft kunnen we, zowel als gebruikers als marketeers, gebruik blijven maken van de gedeelde content.
Let hierbij wel op relevantie… Ga niet klakkeloos iedereen binnen je community stalken met reclameboodschappen. Ken dus je community en ga hier spaarzaam mee om. Het zijn relaties, dus behandel hen ook als relaties.

Feedback
Graag hoor ik ook jouw mening.
Hoe sta jij hier tegenover?