Op 30 augustus wijdde Misset Horeca een kort artikel aan de huidige sterrenclassificatiesystemen voor hotels. Hierin wordt gesteld dat het systeem is verouderd, daar ben ik het mee eens.

Daarnaast wordt er aangegeven dat er verschillende systemen bestaan, met eigen beslissende factoren en tevens verschillende classificaties binnen verschillende regio’s. Denk hierbij aan de 6- en 7-sterrenhotels die je vind in Dubai. Terwijl we in Nederland niet verder gaan dan 5-sterren.

Het meest opmerkelijke naar mijn mening is dat er minimale waarde wordt gehecht aan de beleving die wordt geboden in een hotel. Maar de focus vooral ligt op het tastbare. Denk hierbij aan de grootte van de kamers, wel het wel of niet aanwezig zijn van extra kussens, eigen ingang, ramen, douche- en badschuim etc.
Voor een compleet overzicht kun je op de volgende website kijken NHC Nederlandse Hotel Classificatie

Nu wil ik niet beweren dat dit systeem helemaal niet van waarde is, maar denk wel dat het aangevuld moet worden met factoren die de belevingswaarde bepalen. Denk hierbij aan de beoordelingen (reviews) van gasten. Websites als Zoover, TripAdvisor, Kayak, Orbitz etc. voorzien gasten en toekomstige gasten van extra waardeoordelen. Dit bestaat nu dus naast elkaar.

Elke review website heeft zijn eigen manier van beoordelen, zie de afbeeldingen hieronder ter illustratie.

Zoover Vakantie Beoordelingen

Hoe wordt het hotel beoordeeld door jouw gasten?

TripAdvisor

Wat is de mening van gasten m.b.t. jouw hotel?

Kayak

Waar kun jij je nog op verbeteren?

Orbitz

Waarom scoor je op het gebied van service zo laag?

Door de technologische ontwikkeling, met name op het gebied van Social Media, wordt het voor gasten steeds gemakkelijker om een waardeoordeel te delen met hun sociale kring.
Denk hierbij aan de Like-buttons van Facebook, hierdoor laat je Social Media integreren in je website en andersom. Tevreden gasten laten met één druk op de knop weten aan hun sociale kring dat zij jouw hotel waarderen.

Verder is Google ook bezig met de ontwikkeling van Social Search, zie hieronder een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe dit in zijn werk gaat.

Ik vraag mij dan ook ten zeerste af in hoeverre gasten hun keuze voor een hotel laten afhangen van de sterrenclassificatie van een beoogd hotel.

JOUW MENING
Hoor graag jullie mening m.b.t. dit onderwerp.
– Vind jij het huidige systeem volledig?
– Hoe ontwikkelt zich dit?
– Wat vind jij wenselijk?

Laat het ons horen!