De HORECA bestaat al eeuwen en heeft ook al meerdere malen geanticipeerd op ontwikkelingen, eigenlijk op allerlei vlakken. De huidige ontwikkeling heeft met name te maken met de ontwikkeling op het gebied van technologieën.

Sinds 1990 heeft Internet zijn intrede gedaan op globaal vlak. Hierdoor zijn er reeds een heleboel zaken aangepast. Denk hierbij aan het gebruik van e-mail, websites voor restaurants en hotels, online reserveringssystemen voor restaurants, online kamerreserveringssystemen, reviewwebsites en dan nu Social Media.

De technologische ontwikkelingen hebben er onder andere toe geleid dat wij binnen “onze wereld” op bepaalde vlakken een stuk sneller en efficiënter zaken geregeld kunnen krijgen. De kanttekening die hierbij wel eens geplaatst wordt, is dat het allemaal een stuk onpersoonlijker wordt. Met name door de tijd die online wordt doorgebracht en dus niet meer offline.
Iets wat ten koste gaat van de tijd die een persoon (mogelijke gast) doorbrengt binnen een HORECA-gelegenheid.

Door de intreding van de laatst genoemde ontwikkeling, Social Media, denk ik dat men weer meer bij elkaar zal komen, dus van Online naar Offline.

Wat niet verandert is en gelukkig ook nooit zal veranderen is dat het draait om de beleving. Als HORECA-gelegenheid biedt je een scala aan producten, bepaalde service/diensten en dit alles gegoten in een unieke omgeving. Dit tezamen vormt een specifieke beleving. Door de ontwikkeling op technisch gebied is het nu steeds beter mogelijk om de geboden beleving ook Online te bieden. Dit kan leiden tot een Offline herhaalbezoek.

Van Online naar Offline door Social Media

Van Online naar Offline door Social Media... Hoe dan!?

Hieronder een voorbeeld uit de praktijk hoe wij van Online naar Offline gaan door Social Media.

PRAKTIJKVOORBEELD
De afgelopen weken vinden er een aantal interessante discussies plaats binnen de Linkedin Group van Misset Horeca.

De onderwerpen/stellingen/vragen zijn:
– Heeft Social Media toekomst in de Horeca?
– Hoe ziet het business-model van “de nieuwe horeca” er uit (in de toekomst)?

Nu worden er zo ontzettend veel betogen, meningen, vragen etc. gesteld en wordt het onoverzichtelijk, dus is er op initiatief van een aantal personen een offline evenement georganiseerd om de discussie verder te voeren en meer diepte te geven. Een zogenaamd “Ronde Tafel Gesprek”.

Dit gesprek zal plaatsvinden op maandag 11 oktober aanstaande van 10.00 tot 12.30 uur, in de Seats2Meet vestiging te Utrecht. Dit is overigens een besloten evenement. Maar hier opvolgend is er een openbaar evenement georganiseerd waarbij HORECA en Social Media centraal staan.

Het openbare evenement start om 13.00 uur en zal doorgaan tot ongeveer 17.30 uur. Het evenement bestaat uit verschillende gratis workshops m.b.t. Social Media en de toepasbaarheid hiervan binnen de HORECA.

De onderwerpen van de verschillende workshops zijn als volgt:
Workshop 1 – Internet en mijn bedrijfsimago door Jeroen van der Schenk
Workshop 2 – Aan de slag met Twitter door Rob van den Borne
Workshop 3 – Social Media Strategie door mij, Alex Matatula

Het programma is vrij uiteenlopend zoals je kunt zien aan de onderwerpen.

JOUW INPUT
Zelf zal ik een workshop geven m.b.t. Social Media Strategieën.
Om de workshops zo goed mogelijk te laten aansluiten op jullie behoeftes wil ik jullie vragen om op voorhand de interactie aan te gaan. Wil je specifieke zaken behandeld zien of heb je bepaalde vragen m.b.t. dit onderwerp, laat het mij dan weten voor donderdag 7 oktober.

DEELNEMEN
Wil je hierbij zijn, klik dan op de volgende link en geef je op voor de verschillende workshops:
http://www.mindz.com/events/Social_Media___Hospitality_Event

Natuurlijk is er na de workshops tijd om te evalueren onder het genot van een borrel.

Tot 11 oktober!

Hieronder een filmpje waarin Noah Brier toelicht hoe het voor hem werkt.