Geen enkel hotel is hetzelfde, Amsterdam blijft een stad met diverse gezichten

Geen enkel hotel is hetzelfde, Amsterdam blijft een stad met diverse gezichten

Afgelopen tijd met meerdere hotels om tafel gezeten en wat onderzoek uitgevoerd. In deze blogpost een aantal opvallende resultaten.

In Amsterdam zijn ongeveer 350 hotels, genoeg keus dus. Het ene hotel heeft 2 sterren en is gelegen in het centrum van Amsterdam, het andere heeft 4 sterren, ligt in een business district en richt zich met name op de zakelijke gast. Weer andere hotels hebben 3 sterren, zijn gevestigd in het centrum en richten zich met name op gasten uit Groot-Brittanië.

Hoe je het ook went of keert, geen enkel hotel is gewoon, en geen enkel hotel is hetzelfde. De verschillen worden gemaakt door de sfeer, de faciliteiten, de service, de ligging etc. Dit zijn allemaal zaken waarop je als hotel kunt uitblinken, of reeds op uitblinkt.

Door de intrede van het Internet is het mogelijk gemaakt om ook online te tonen wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en hoe je dit doet. Op je website kun je in tekst, foto en video content delen. Dit is in de meeste gevallen eenrichtingsverkeer, een manier die tot veel positieve resultaten heeft geleid.

De ontwikkelingen staan niet stil, zeker niet op het gebied het Internet, een van de grootste veranderingen die is opgetreden en nog steeds voortduurt is het gedrag wat mensen vertonen op het Internet. Waar het in eerste instantie met name draaide om het gebruik van e-mail, zijn er onderhand al meerdere Instant Messengers gelanceerd en geadopteerd. Beide ontwikkelingen draaien om communicatie, het onderscheid ligt hem met name in de snelheid van interactie. Bij het versturen van een e-mail is het vrij gebruikelijk dat je binnen 48 uur een reactie ontvangt van de ontvanger. Bij een Instant Messenger (denk hierbij aan MSN) wil je vrijwel direct een reactie.

Door de intrede van Social Media zijn deze manieren van online communiceren samengevoegd. Zo kun je binnen sociale netwerken als Facebook en Hyves jezelf profileren, kun je e-mailen en zijn er chat functies in verwerkt waardoor alles vanuit een platform gedaan kan worden. Heel erg gebruikers georiënteerd.

Interactie op de Facebook Page van hotel v

Interactie op de Facebook Page van hotel v

Een aantal van de eerder geschetste hotels zijn hier reeds in meegegaan, zij profileren zich binnen Social Media en maken het op deze manier mogelijk voor hun gasten om in dialoog te treden met hotel.

Deze hotels zijn in mijn ogen erg gast (gebruikers) georiënteerd. Zij pushen niet alleen (reclame)content binnen Social Media, maar leggen de focus met name op het luisteren naar hun gasten, wat erover hun hotel wordt gezegd online en stellen veel vragen om de geleverde diensten te optimaliseren naar de behoefte van hun gast.

Op deze manier maken zij dankbaar gebruik van de meningen van hun gasten en creëren zij betrokkenheid bij hun gasten, hierdoor versterken zij de relatie die zij hebben met hun gasten.

De uitlegpagina van The Albus m.b.t. Social Media

De uitlegpagina van The Albus m.b.t. Social Media

Tevens stimuleren zij hun gasten om hun mening te delen binnen hun sociale netwerken, op reviewwebsites en op hun website. Zij zijn intensief bezig om hun tevreden gasten om te buigen in meer dan tevreden gasten en uiteindelijk creëren zij tal van ambassadeurs (Mond-tot-mond reclame).

Naast dit voeren zij ook campagnes binnen Social Media om zo hun naam online te branden en de omzet te laten stijgen. Het opbouwen van een community zien zij als hoofddoel, hieruit vloeien de mogelijkheden om de overige doelstellingen ook te bereiken. Zij versterken de relatie die zij met hun gast hebben, opdat zij in economisch mindere tijden ook bestand zijn.

De hotels in Amsterdam die ik hiermee bedoel zijn CitizenM, The Albus, Hotel Amsterdam, Parkhotel, Hotel V en Hotel Casa 400.

Een hotel wat door gebruikers en marketeers is gebombardeerd tot Social Media hotel is The Roger Smith Hotel in New York (Manhattan). Hieronder een filmpje waarin de Social Media Strateeg, Adam Wallace, van The Roger Smith Hotel wordt geïnterviewd door Remco Janssen (Marketing PR Visie)…

Ben jij zelf ook bezig met Social Media voor jouw hotel?
Laat het mij dan weten. Wellicht kunnen we elkaar verder helpen.

Mocht je tips of feedback hebben, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.


Share